August ekstra: Skolen er blevet mere digital

August ekstra: Skolen er blevet mere digital

Bøger erstattes af digitale læremidler.

Den danske folkeskole er mere digital end nogensinde, men lærere og elever snubler i forlængerledninger.

Børn & Bøger Blog har talt med Clio Online og kigget lidt rundt i landskabet for at se på status.

 

Tasken lettere end nogensinde

Brugen af digitale læremidler i grundskolen er fordoblet det seneste år, og 99 % af landets lærere arbejder nu digitalt. Dårligt netværk og manglende it-udstyr skaber dog problemer, fastslår en undersøgelse blandt over 1.000 lærere.

Da landets skoleelever vendte tilbage til skolebænken i sidste uge var skoletasken lettere end nogensinde. Bøgerne er nemlig i høj grad blevet erstattet af digitale læremidler, viser nye tal fra Danmarks største digitale undervisningsforlag, Clio Online.

- I dag har mere end 90 % af landets grundskoler adgang til en eller flere af vores læringsportaler, og i den forbindelse kan vi se, at den gennemsnitlige anvendelse af de digitale læremidler pr. skole er mere end fordoblet i løbet af det sidste år, siger Janus Benn Sørensen, der er en af Clio Onlines tre direktører.

 

Næsten alle lærere er digitale

Den store interesse for digitale læremidler kan skyldes, at lærerne har fået en mere digital mentalitet. Det vurderer Nadia Bach Andersen, der for nylig færdiggjorde en kandidatafhandling på CBS om anvendelsen af digitale læremidler i folkeskolen.

Som et led i afhandlingen blev der foretaget en undersøgelse blandt 1.000 lærere over hele Danmark. Den viste, at 99,2 % af landets lærere i dag arbejder digitalt i en eller anden grad.

- Studiet viste, at der blandt lærerne er en stigende interesse for at arbejde med digitale læremidler, da de her ofte kan spare tid og samtidig arbejde med mere aktuelt materiale, fortæller Nadia Bach Andersen.

 

Problemer med netværk og udstyr spænder ben

Nadia Bach Andersen peger imidlertid også på, at den digitale udvikling ikke er uden visse barrierer.

- Desværre viste undersøgelsen også, at hele 41 % af de adspurgte lærere oplever det som et stort problem, at der ikke investeres nok i ordentligt netværk og it-udstyr på skolerne, og at det hæmmer deres brug af de indkøbte digitale læremidler, siger Nadia Bach Andersen.

Nedenstående grafer viser, hvordan de adspurgte læreres svar fordeler sig.

- Når netværket på skolen ikke lige fungerer, eller der ikke er computere nok, er lærerne nødt til at ty til bøgerne, slutter Nadia Bach Andersen.

 

Har man sagt først sagt A...

I Lolland Kommune har man taget konsekvensen af den digitale udvikling og valgt at investere i både it-udstyr og læremidler til kommunens skoler.

- På Lolland har vi satset benhårdt på en digital omstilling, hvilket indebærer investeringer i både digitale læremidler og udstyr, siger Bo Jørgensen, der er specialundervisningskonsulent i Lolland Kommune og primus motor for projektet.

- Har man først sagt A, må man også sige B, og derfor stod det klart for os, at vi også måtte investere i udstyr og netværk for at være sikre på at få mest muligt ud af vores digitale læremidler.

 

Dårlig infrastruktur er en dyr affære

Hos Clio Online genkender Janus Benn Sørensen problematikken og påpeger, at den manglende it-infrastruktur kan være en dyr affære for skolerne.

I dag er næsten halvdelen af de læremidler, som skolerne indkøber, digitale. Ifølge Janus Benn Sørensen kunne det tal dog være meget højere, hvilket ville spare skolerne og kommunerne både tid og penge.

- Lærerne er og vil være digitale, men når der ikke investeres tilstrækkeligt i it-udstyr og netværk til skolerne, tvinges de til at indkøbe ekstra bøger som en livline. Det er rigtig dyrt.