Pinse special: Reportage fra indvidelse af PLC

Pinse special: Reportage fra indvidelse af PLC

Fugl Fønix – afvikling og genopstandelse.

 

Børn & Bøgers anmelder og journalist Eiler Jensen var med, da Søndersøskolen i Furesø Kommune indviede sit nye PLC.

Den røde løber er rullet ud, og flagene flankerer indgangen til Søndersøskolens nye pædagogiske læringscenter på denne første mandag morgen i april.

 

Søndersøskolen er stor, og selvom alt umiddelbart ser normalt ud, er den røde løber rullet ud, for i dag skal det nye PLC indvies.

Indenfor er stemningen munter, let og lidt spændt. Her til formiddag skal skolens elevrådsgruppe være med til at indvie skolens nye PLC-lokaler. Der er elevrepræsentanter lige fra 0. til 8. klasse, og alle medbringer forskellige slags papirer, hvilket vi kommer tilbage til.

Det er PLC- og læsevejleder Maike Rubenkamp, som byder velkommen, da eleverne har fundet deres pladser, og de indbudte gæster har indfundet sig, lige fra Værløse Kommunes skolechef, Per Udesen, skolens leder Kirsten Boel og PLC-konsulent Margrethe Kongsbak.

 

Flyv på poesiens vinger…

Maike Rubenkamp indleder og fortæller med gejst i stemmen om den besværlige tid, der er gået med at få flyttet PLC fra skolens hovedbygning over i de nyindrettede lokaler, hvor der tidligere var et kantinelokale, som ikke rigtig blev brugt.

Maike Rubenkamp taler om det nye PLC, som skal blive et godt sted at være såvel som at lære og dertil et område, hvor der skal skabes masser af oplevelser, viden og udfoldes godt samarbejde.

Maike Rubenkamp sammenligner flytningen med den persiske myte om Fugl Fønix, der som bekendt symboliserer genfødselen, idet den jo døde, da den brændte op og bagefter genopstod af asken.

Sådan er det med det pædagogiske læringscenter, der for kort tid siden lå i hovedbygningen, men nu er væk, men et nyt er opstået i de hyggelige og inspirerende nye lokaler, siger hun.

 

Dagen åbnes med et indlæg af PLC- og læsevejleder Maike Rubenkamp (billedet til venstre), og derefter taler skolens leder Kirsten Boel.

Og det er så derfor eleverne har medbragt forskellige former for papirsedler. Nogle af dem er små og fjerformede, hvilket ikke er nogen tilfældighed. Man har nemlig fremstillet en Fugl Fønix i træ, og dennes vinger skal beklædes med fjer af papir.

På disse papirstykker har eleverne nedfældet deres ønsker for, hvad det pædagogiske læringscenter skal kunne tilbyde. Dertil er eleverne på de forskellige klassetrin blevet bedt om at skrive et lille digt til det nye læringscenter, og fantasien har skam ikke været ringe. Der var fx denne lille snas: Vi kan li’ at læse/ mens vi piller næse. Ja, ja.

 

En meget omfattende opgave

Efter Maike Rubenkamp er det skolens leder, som får ordet. Hun indleder med at tegne et rids over skolebibliotekets udvikling tilbage fra 1993 og til i dag, hvor det ikke mere hedder hverken skolebibliotek eller pædagogisk servicecenter, men pædagogisk læringscenter.

Kirsten Boel redegør for, at det var nødvendigt at flytte PLC til de nuværende lokaler for at give mere plads og flere lokaler til skolens udskoling (Søndersøskolen er en meget stor skole, som rummer henved 1.000 elever, så der skal plads til – også i overbygningen).

Men det gav så også en kærkommen lejlighed til at få trimmet PLC, så det nu fremstår i en opdateret og tidssvarende udgave.

Afslutningsvis udbringes et trefoldigt leve for Søndersøskolens PLC.

Ordet går derefter til Værløse Kommunes PLC-konsulent, der følger op, idet hun retorisk spørger, at man jo kunne gøre sig den overvejelse over, hvorfor PLC-vejlederne i grunden tog denne store oprydningsopgave på sig?

For oprydningsarbejdet har været mere end omfattende, og efter Margrethe Kongsbaks opfattelse at havde vejlederne haft hver eneste bog i hånden for at vurdere, om den skulle ”overleve” og have et liv i det nye PLC eller kasseres. Det er en opgave, der vil noget.

 

Vigtigt at læse SKØNlitteratur

Men, slår hun fast, det var nødvendigt for at give eleverne de bedste muligheder for at finde og søge i materialerne, både de allernyeste og klassikerne.

Og, slår hun også fast: Det er vigtigt, at I elever skal læse og læse meget. Men det er ikke helt lige meget hvad I læser.

Hun refererer til en undersøgelse, der viste, at hvis man som menneske vil udvikle, hvad hun kalder en superhjerne, så er der tre faktorer, der skal til: For det første er det nødvendigt med: MOTION, dernæst er det vigtigt med en god NATTESØVN, og endelig er det vigtigt at LÆSE.

Men ikke faglig læsning, derimod romaner, eventyr og fabler med videre, fordi den slags bøger giver mulighed for den indlevelse, der er så vigtig og nærende for vores hjernes trivsel og udvikling.

Værløse Kommunes PLC-konsulent Margrethe Kongsbak slår fast, at det er vigtigt at læse - og det er skønlitteratur, der skal læses.

Margrethe Kongsbak udtrykker, at PLC er skolens både hjerte og blæksprutte. Det er hjertet, der giver blodomløb og puls, og som blæksprutte er det vejledernes opgave at komme ud på skolen og give deres besyv med.

Det vigtigste for arbejdet på skolen - og med udgangspunkt i PLC - er AT LÆRE. Eleverne skal lære meget og blive så dygtige, som de kan som forudsætning for at kunne klare sig godt i fremtiden.

Herefter bliver eleverne budt på en lille forfriskning og lidt frugt.

 

Man bliver glad

Formiddagen sluttes af med, at 6. klasserne i PLC får besøg af forfatteren Mette Finderup, der kort gennemgår, hvad hun har skrevet, og derefter går mere i dybden med at præsentere det store værk, Den grønne ø, som hun er ved at færdiggøre 4. og sidste bind af, og som udkommer til efteråret.

Det er en meget veloplagt forfatter, børnene lytter opmærksomt til, og som en ekstra godbid lukker hun eleverne en smule ind i sit ”værksted” ved at fortælle om nogle af de kneb og benspænd, hun stiller sig selv over for - for at gøre sine karakterer så troværdige som muligt.

 

Dagen rundes af med et indlæg af forfatteren Mette Finderup, og alle børnenes digte skal som fjer af papir sættes på PLC's Fugl Fønix som symbol på genopstandelsen.

Efter spisepausen bugter alle elever sig i en lang slange gennem PLC.

En festlig dag er til ende, men ugen er endnu lang, og der vil være godbidder af oplevelser for eleverne alle dage: 0. årgang skal møde billedbogsforfatteren Aina Christiansen, 2. og 3. årgang får besøg af forfatteren Lise Quistgaard, 4. og 5. årgang skal møde forfatteren Daniel Zimakoff, medens bibliotekar Peter Bryld vil booktalke for 7. klasserne.

Det gør altid en glad at se, hvorledes - heldigvis - i mange kommuner, man tager tanken om det pædagogiske læringscenter alvorligt og ønsker at udvikle det som det, det bør være, nemlig skolens hjerte.