Ugens artikel - uge 31, 2016: Nyt spil skal lære eleverne at søge på nettet

Ugens artikel - uge 31, 2016: Nyt spil skal lære eleverne at søge på nettet

Licens til legdet skal være sjovt at søge informationer!

Børn & Bøgers anmelder og journalist Eiler Jensen har talt med kontaktpersonerne bag udviklingen af prototypen af et nyt undervisningsspil, Neb-Senus forbandelse, der skal lære eleverne informationssøgning og kildekritik.

Licens til Leg er et undervisnings-/læringsprojekt, der har som målsætning, at eleverne gennem den opgave, de får stillet - at redde verden fra den egyptiske farao Neb-Senus forbandelse - lærer informationssøgning og kildekritik.

Det er et spil, som går ud på, at klassen får udleveret en kiste med en række gåder bag låse, der kun kan åbnes ved samarbejde, strategisk tænkning og bevægelse.

Eleverne skal gennem ”leg” bidrage til at gennemføre spillet, så de ender med at kunne åbne alle kamrene i Neb-Senus mystiske kiste for at finde den modkur, der kan forhindre, at den onde faraos grusomme plan om at opnå verdensherredømme kan blive til noget.

 

Til både krop og hjerne

I Licens til leg skal eleverne lege sig frem til nye færdigheder i informationssøgning. I en vekselvirkning mellem historiefortælling, kognitive bevægelseslege, refleksion og informationssøgning ved computeren skal de blive bedre rustet til at være nysgerrige og kritiske brugere af internettet.

Konceptet er udviklet af bibliotekarer, lærere, legeeksperter og spilforfattere og er det første undervisningsmiddel til informationssøgning, der tager udgangspunkt i læring gennem leg, bevægelse, gamification og storytelling.

Udviklerne bag konceptet fortæller:

- Forskning viser, at børn lærer bedre, når de bevæger sig og bruger alle sanserne. Med Neb-Senus forbandelse har vi udviklet et undervisningskoncept, der taler til både kroppen og hjernen.

- Bevægelsesaktiviteterne lærer eleverne at forstå og bruge vigtige grundbegreber og færdigheder i informationssøgning – eksempelvis kunsten at stille de rigtige spørgsmål eller brug af emneord og synonymer.

 

Den nysgerrige ild

- Den fysiske aktivitet gør begreberne konkrete, hvilket kan være en stor hjælp for elever i femte klasse. Samtidig bruger vi legen og historiefortællingen til at tænde den nysgerrige ild i børnene.

- De skal blive så nysgerrige efter det gamle Egypten, at de ikke kan lade være med at gå på nettet og søge information, når legen er færdig.

- Nysgerrigheden bliver hjulpet på vej af små informationssøgningslektier, som eleverne bliver stillet efter hver leg. Og det er netop i samspillet mellem aktivitet og fordybelse ved nettet, at nøglen til læring i Licens til leg ligger.

Inspiration har man fundet hos hjerneforskeren Kjeld Fredens, der siger:

- Man skal hele tiden medtænke krop og handling i undervisningen, men det betyder selvfølgelig ikke, at eleverne skal løbe rundt hele tiden. Det skal være en vekselvirkning mellem aktivitet og eftertanke, så der bliver tid til at forstå sammenhængene.

 

Spillet

Neb-Senus forbandelse, som Licens-til-leg-spillet hedder, er bygget op over et undervisnings- og læringsforløb på fem dobbeltmoduler. Modulerne bindes sammen af en historie, der giver eleverne den opgave at redde verden fra Neb-Senus forbandelse. Det sker ved eleverne finder koderne til kistens kamre.

 

Projektgruppen tester nogle af spillets øvelser – uden samarbejde kan koderne ikke knækkes.

 

Testmodellen består af en kiste med fem rum, som er låst med kodede hængelåse. Kisten indeholder rekvisitter til de fem moduler, som er opbygget efter samme skabelon:

  1. Modulet indledes med et kapitel af historien.
  2. Modulet fokuserer på en specifik kompetence, som sættes i spil via en leg, hvor eleverne løser en gåde, som låser næste kammer op.
  3. Afslutningsvis spilles næste kapitel i historien.
  4. I en opfølgende refleksionsrunde kobler eleverne leg og den virkelige verden.
  5. En hjemmeopgave eller fælles opgave i klassen løses inden næste modul.

 

En eksplorativ proces

Neb-Senus forbandelse er udviklet af en række folk fra undervisnings-, biblioteks-, spil- og idrætsverdenen.

Gruppen har gennem en meget eksplorativ proces i fællesskab udvekslet og skabt det didaktiske og det informationssøgningsmæssige fokus, hvorefter et team bestående af en legedesigner, en narrativdesigner og projektledelsen har samlet trådene og udviklet prototypen.

Spillet forsøger at opfinde en helt ny måde at lære børn at søge viden på nettet. I stedet for traditionel tavleundervisning tilbyder projektet i én og samme pakke leg, bevægelse, fortælling og informationssøgning.

Projektet har fået støtte af Kulturstyrelsens Udviklingspulje og ledes af bibliotekerne i Helsingør, Hørsholm og Roskilde.

Testmodellen afprøves fra november 2015 til februar 2016 i henholdsvis en 5. klasse i Roskilde Kommune, en 5. klasse i Hørsholm Kommune og en 6. klasse i Helsingør Kommune.

Kontaktpersoner til projektet er Majken Jørgensen, Biblioteket Kulturværftet i Helsingør, og Morten Skovvang, Roskilde Bibliotek.

Morten Skovvang og Majken Jørgensen ved den åbne ”skattekiste”.