Ugens artikel - uge 39: Nyt opgavesystem fra Clio Online

Ugens artikel - uge 39: Nyt opgavesystem fra Clio Online

Denne uge har Gitte Frausing talt med Clio Online, der vil sætte nye rammer for interaktivitet i grundskolen med deres selvrettende og interaktive opgavesystem.

Digitalt opgavesystem sætter fokus på interaktivitet i grundskolen.

Det er blevet lettere og mere interaktivt at sætte sine elever i gang med at lave opgavesæt – i hvert fald, hvis man spørger Clio Online. Siden det digitale undervisningsforlag sidste år lancerede deres selvrettende opgavesystem, har flere end 1.500 grundskoler tegnet et abonnement på opgavesystemet.

- Skolerne har taget det nye opgavesystem til sig meget hurtigt, og i dag løser tusinder af elever opgaver gennem systemet. Sammenlignet med analoge opgavehæfter sparer lærerne samtidig hundredvis af timer på at rette opgaver, forklarer Clio Onlines forlagschef Anders Hyldig.

Det nye opgavesystem består af 1.500 opgaver til kulturfag, naturfag og sprogfag. Alle opgavetyperne retter selv elevernes opgaver efterfølgende og giver lærerne et hurtigt overblik over elevernes resultater. Samtidig modtager eleverne direkte og understøttende feedback.

Med det nye opgavesystem bliver lærerne fri for at bruge timer på at rette opgaver – det klarer eleverne let og hurtigt selv.

Forbereder eleverne og sparer lærerne tid

Det nye opgavesystem består af evalueringsopgaver, træningsøvelser og prøver, der lever op til alle Undervisningsministeriets krav og standarder for de digitale prøver, og har samme opbygning og opgavetyper, som eleverne vil møde ved folkeskolens afsluttende prøver.

- I opgavesystemet vil man som lærer selv kunne skabe sine egne evalueringsopgaver og træningsøvelser og dele dem med sine elever. Samtidig kan man som lærer også redigere eller tilføje nye opgaver til de mange eksisterende sæt, hvilket gør det nemt at differentiere de enkelte opgavesæt, forklarer Anders Hyldig og fortsætter:

- Den digitale dimension af systemet åbner samtidig for muligheder, der gør lærerne fri for at bruge timer på at rette opgaver. Det klarer systemet helt selv. Derudover vil man som lærer kunne følge med på kontrolpanelet, som gør det muligt at differentiere f.eks. tidsrammen efter den enkelte elevs behov.

Har skolen allerede adgang?

Kender man ikke allerede opgavesystemet, kan man ved at logge ind med sit UNI-Login se, om skolen allerede har adgang, her. Hvis ikke, kan man som lærer oprette en gratis prøveperiode på Clio Onlines opgavesystem og portaler her.