Ugens artikel - uge 51: Reportage fra Skoleintratræffet 2016

Ugens artikel - uge 51: Reportage fra Skoleintratræffet 2016

Begivenhedsrige, informative og tankevækkende dage.

Børn & Bøgers anmelder og journalist Kent Poulsen var med, da Itslearning endnu en gang med Skoleintratræffet slog dørene op til det, der er Danmarks største ”it-konference” i Kolding i november måned.

I alt fire dage arrangeret efter den klassiske og gode model med Undervisertræffet, som mest henvender sig til lærere og pædagogiske it-vejledere, efterfulgt af Organisationstræffet, som mest henvender sig til it-vejledere, skolesekretærer, konsulenter og skoleledelse.

Konceptet er gennemprøvet igennem flere år, og det fungerer fint med en række fælles oplæg oftest som start og afslutning på dagen, og med et stort ”bånd” derimellem med tilvalg til et bredt udbud af muligheder, som man kan deltage i efter ønske og behov.

Hotel Comwell i Kolding er rammen og særdeles velegnet til formålet med servicering i topklasse, og de lokalemæssige forhold for konferencen og dens særlige karakter er særdeles tilfredsstillende.

Træffets overordnede tema var i år Tættere på, tættere på undervisning, ledelse og børnene.

 

Modernisering med højeste prioritet

Per Thorbøll - direktør for Itslearning åbnede på førstedagen træffet med at byde alle velkommen og præcisere, at temaet i år var et forsøg på at komme tættere på den praksisnære hverdag og undervisning, hvilket også programmet afspejlede.

Han talte videre om, hvad retning er, hvor er de unge på vej hen?, og nævnte blandt andet i den forbindelse 21st century skills og kodning som pejlemærker.

Med udskydelse af Samarbejdsplatformens ikrafttræden til august 2019 investerer Itslearning nu 60 millioner kroner i forbedringer på alle niveauer, integrering af andre programmer - også konkurrerende - forbedringer i forhold til skoleledere, skolebestyrelser, ja, hele Skoleintra er i en on-going moderniseringsproces og med højeste prioritet, fortalte Per Thorbøll.

For den enkelte deltager i de to træf er der mange valg at gøre, man cruiser sig igennem de forskellige oplæg, foredrag og workshops - og sammensætter så at sige sig sit eget program afstemt efter de individuelle ønsker, man måtte have.

Man kan naturligvis ikke nå alle, heller ikke denne signatur, men her et udpluk oplevelser fra dagene.

 

Skolen det modsatte af arbejdsmarkedet

Naturligvis var der nyt fra Skoleintra med Ole Windeløv og Ivar Sund, hvor man blandt andet indledningsvis hørte om de teknologiske trends, som de ser ud lige nu, og at de tre dominerende devices markedsandelsmæssigt fordeler sig således: tablet med 16%, desktop med 41% og mobil med 43%.

Det blev slået fast, at app’en er i fremgang, en række nyudviklede funktionaliteter også, man nyorienterer sig og udvikler på alle platforme fremgik det.

Kodning var også på programmet ved Dennis Schmack, der henviste til en række brugbare gratisprogrammer.

Programsat var også Bob Bohlbro med oplægget Hvad er en diskette? Det påkaldte sig opmærksomhed og satte skarpt på en række synspunkter.

Bob Bohlbro sagde blandt andet, at skolen er det modsatte af arbejdsmarkedet, og at folkeskolen ikke skal undervise i it med henblik på at uddanne it-iværksættere eller programmører i fremtiden.

Han slog fast, at teknologi kan gøre børn dummere, og at de ikke er digitale ”indfødte” - her fulgte et par søde elevudsagn fra hans arbejdshverdag.

Her det første: Hvad er en diskette?  heraf foredragets titel. Et andet var Internettet er slukket, jeg kan ikke lave noget! Endelig var der en elevopgave, hvor følgende kildehenvisninger var angivet: Koranen, Biblen og Internettet.

Der skal gøres noget, og der skal sættes benspænd, sluttede han.

 

Veje og vildveje

Niels Jægerum leverede et sprudlende og tankevækkende foredrag om Myterne på arbejdsmarkedet. Han ledte deltagerne igennem en række af disse på en morsom, men alvorlige måde.

Blandt andet fortalte han myten om den kogte frø, som man kan tænke længe over. I pixi-udgave; En frø, der springer ned i gryde med kogende vand, vil straks reagere og springe ud, mens en frø, som sidder i gryden med vand, mens den langsomt bringes i kog, langsomt vil blive kogt!

Nudge din skole fabulerede og forelæste Pelle Guldborg Hansen fra RUC (Nudging handler om, hvordan man skaber adfærdsændringer på måder, som virker automatisk, og uden at man tager valgfriheden fra folk.)

Det gav han på fremragende måde masser af tankevækkende eksempler på og førte deltagerne på en turbotur gennem adfærdsforskningens veje og vildveje. Slutsætningen lød: Tænk på hvordan I bruger disse fantastiske it-muligheder og -midler.

Formanden for it-vejlederforeningen, John Klesner, førte deltagerne ind i Computational Thinking - den fjerde industrielle revolution - med droner og ikke mindst robotter, som allerede nu er overalt.

I undervisningsperspektivet talte han om, at der kan være mange enkeltstående gode ”oplevelser”, men det er tilfældigheder og usystematisk, så snarere end disse drop-events pegede han på læringsmål og engineering, tværgående temaer, innovation og entreprenørskab og nævnte, at man i Horsens Kommune har udviklet et spændende projekt for lærere, Engineering Lab.

 

Man skal vide, hvor man er

Et ganske spændende udenlandsk navn var Prasad Ram. Han er grundlægger og direktør for Gooru, der er en non-profit organisation med en mission om at inddrage teknologi for at give alle adgang til uddannelse.

Pram udviklede prototypen på Gooru, mens han var ansat hos Google, hvor han havde arbejdet med Google Maps, Google News, Google Translate og Google Search. Gooru er tænkt som en slags ”GPS for læring”, der bruger data til at finde læringsressourcer.

På Undervisertræffet holdt Prasad Ram oplægget Know Your Student Progress with Real-time Assessments og på Organisationstræffet oplægget Vision for a learning navigator - Google Maps for Learning.

I Gooru er tankegangen, at det er vigtigt at forstå, hvor vi er, hvor vi står, hvad vi ved, og hvor vi skal hen - eller som han også sagde det: Vid hele tiden, hvor du er. Kloge ord!

Lad blot Jeppe Søe - kendt fra blandt andet TV - runde de af undertegnede valgte sessioner af. Han causerede over kommunikation på alle niveauer med udgangspunkt i abeflokken, som vi alle er et sindbillede på.

 

Ord kan noget

Efter en lang tur af forrygende ”kommunikationsstier” landede Jeppe Søe elegant ved Intra, Forældreintra. Som et spark til tidens debat om og på Forældreintra sagde han provokatorisk, manende og tankevækkende: I skriver ALDRIG kun til barnets far i Forældreintra, I skriver til ”alle”, og derfor er den meget præcise kommunikation helt central.

Det er en vigtig grundforståelse, at SKOLEN har en didaktisk og pædagogisk viden, som man professionelt skal passe på og bruge rigtigt. Ord og god kommunikation, de kan noget! sluttede Jeppe Søe.


Læs også en voxpop gennemført på Skoleintratræffet i næste uge og et interview med Per Thorbøll i Børn & Bøger i 2016.