VOXPOP fra Skoleintratræffet

VOXPOP fra Skoleintratræffet

Et indblik i hverdagen.

I forbindelse med Skoleintratræffet, der blev afviklet den 6.-10. november 2016 i Kolding, gennemførte Børn & Bøger Blog en lille voxpop ved anmelder og journalist Kent Poulsen.

En række deltagere stillede sig beredvilligt klar til at svare på tre spørgsmål og er på den måde med til at give et lille indblik i, hvad der rører sig rundt i landet.

 

Spørgsmål

  1. Statens tilskud til digitale læremidler ophører med udgangen af 2017. Har I en plan? Hvad gør I? Er det ok, at der indkøbes centralt i kommunen, som dermed afgør valget af materialer?
  2. Bekendtgørelsen om pædagogiske læringscentre er i virkeligheden fælles for it, medier og læringscentre, PLC, (tidligere skolebiblioteker). Hvilke opgaver ser du som de vigtigste for PLC? I hvilke af dine undervisningsopgaver har du i særlig grad brug for PLC?
  3. Er læringsplatformene en trussel mod den pædagogiske mangfoldighed og diversitet? Altså, at alle læringsforløb bygges over den samme skabelon?

Sådan faldt svarene:

 

Ditlev Fausing, lærer og it-vejleder, Fjordskolen, Dannelunde afd., Lolland Kommune:

  1. Der er ikke taget stilling!
  2. At være videnformidler til lærere og elever. Have tjek på og formidle nye materialer. PLC medtænkes altid i forbindelse med nye undervisningsforløb.
  3. Nej, der findes utallige muligheder, men når der skal vælges platform, kan centrale løsninger virke indskrænkende. Det er vigtigt med flere udbydere, og at nye indkøb besluttes efter evaluering og nøje overvejelser af fagprofessionelle. Digitale løsninger kan ikke stå alene!

 

Karina Lerkenfeldt, lærer, Lyngby Private Skole:

  1. Der kommer nedskæringer på alle andre materialer, og ikke mindst engangsmaterialer med henblik på de kommende køb.
  2. Der er brug for fagfolk med kompetencer inden for fagene med henblik på vejledning og rådgivning.
  3. Jeg kan være bekymret for ensretningen på grund af færre valg, at fagene svækkes i en slags hybrid mellem viden og læring.

 

Frank Andersen, viceskoleleder, Nordals Skolen, Sønderborg Kommune:

  1. Der er en plan - en fælles, kommunal beslutning med lokale suppleringer. Så p.t. er ordningen ok.
  2. Vejledning af lærere er allervigtigst. At være ledelsesredskab i forskellige sammenhænge - delegeret ledelse i forbindelse med samarbejde, vejledning og køb af undervisningsmidler.
  3. Platforme kan virke begrænsende, men jeg har en tro på, det vil udvikle sig mod langt flere pædagogisk individuelle forløb. Det må ikke blive for ensrettet - og så skal der være andre strenge at spille på end de digitale løsninger.

 

Michael Pregil, lærer og it-vejleder, Munkegårdsskolen, Gentofte Kommune:

  1. Jeg mener ikke, der er en plan endnu. Decentrale løsninger ville være det bedste på grund af skolernes forskelligheder. Økonomien sætter standarden.
  2. Vejledning og understøttelse af undervisningen for lærere og elever er vigtigst, så har det været vigtigt, at timerne har været opdelt i teknik og pædagogik og - for fleksibiliteten - spredt ud på flere pædagogiske it-lærere. PLC skal understøtte brugen af interaktive tavler og aktivt indgå i ”BYOD-systemet.” Blandt andet set i lyset af, at eleverne ikke er digitale indfødte.
  3. Jeg er bekymret. Man kan godt føle sig begrænset og se diversiteten truet; Min metodefrihed tages fra mig. Det er fint med skabeloner, men ikke bindende - it skal inspirere til egne undervisningsforløb.

 

Michael Christensen, lærer/it-vejleder, Fjordlandsskolen, afd. Skuldelev, Frederikssund Kommune:

  1. Som skole har vi ikke nogen plan. Materialevalg er et svært spørgsmål, men det decentrale vil altid ramme mere ”pædagogisk præcist”.
  2. PLC skal være det sted, hvor underviserne får inspiration og kan videndele. Udover digitale løsninger skal der være en seriøs bogbestand - PLC skal stå på to ben.
  3. Vores læringsplatforme skal være operative og kunne integrere med andre, herunder egne undervisningsforløb. Der må på ingen måde være ens skabeloner - læreren skal kunne styre og udvikle.

 

Lis Zacho, lærer og matematikvejleder, Lindevangskolen, Frederiksberg Kommune:

  1. Der er ingen planer - måske fint det stopper! Det er ikke vigtigt med centrale indkøb, det vigtigste er, at det passer til en enkelte skole. Derfor ikke et ”smart” fællesindkøb.
  2. PLC skal vejlede lærere og understøtte elevernes læring.
  3. Det er en skandale, det ensretter og virker som kontrol - OG fratager læreren sit professionelle råderum.

 

Peter Green, pædagogisk leder, Skægkærskolen, Silkeborg Kommune:

  1. Der er ingen planer p.t. Lige nu er der centrale indkøb - og som lille skole er det decentrale materialevalg at foretrække.
  2. Vi sætter meget stor pris på PLC - herunder det store, fælles rum med stor diversitet i materialer. 3. Pædagogisk sker der ikke nødvendigvis noget - forandringen ligger i den enkelte undervisers omstillingsparathed. Portaler er værktøj, der kan rammesætte opgaven med plads til forskelligheden.

 

Karsten Boll, leder af PLC - Uddannelse & Læring, Vejle Kommune:

  1. Problematikken har været vendt i forbindelse med midlerne til lærermidler. Så både og! Vi køber enkelte centrale digitale lærermidler - de såkaldte ”værktøjer” - ellers decentrale beslutninger. Men alt indkøbes og koordineres centralt!
  2. Allervigtigst er skoleledelsens centrale placering i PLC som en naturlig del! Vejledning er en afgørende indsats, ikke mindst i forbindelse med fastholdelse af samtlige undervisningsmidler og vejledning i brug af dem.
  3. Det synes jeg ikke. En portal kan betragtes som en slags ”skuffedarium” til organisering af undervisningsforløb. Det skal være et godt og dynamisk redskab til udarbejdelse af elevplaner med få, klare og evaluerbare mål.