Anmeldelse af Susanne Foldbergs to bøger om Selfie-Simon

Anmeldelse af Susanne Foldbergs to bøger om Selfie-Simon

Den, der kun tager spøg for spøg…

Børn & Bøgers journalist og anmelder Eiler Jensen anmelder anmelder to bøger, der handler om unges brug af medier, og hvad dette kan indebære:

Det er noget møg. Simon er flyttet til en ny by. Far har fået et nyt job, og så må familien følge med. Det betyder skoleskift. Det betyder, at han skal være ny i 5. klasse, og hvem har lyst til det, når man har sin bedste ven Rasmus i den by, der indtil for nylig var ”derhjemme”.

Dette er det ene udgangspunkt i de to bøger om Selfie-Simon (Selfie-Simon og Selfie-Simon ft. Rosa®, der indtil videre er udgivet af Susanne Foldberg.

Det, der gør bøgerne interessante, er, at de handler om unges brug af YouTube. I de to bøger gør Simon, Rasmus og Rosa flittigt brug af kanalen. De har faktisk deres egen kanal.

Selfie-Simon og Racer-Rasser har deres kanal, hvor de lægger Minecraftvideoer op, og det er blevet til endda en del. De har 40 subscribers. Så det går helt godt, synes de begge. Det er det andet udgangspunkt.

 

Challenge og Prank

De to bøger har hver sin tematik, som de behandler. Den ene er begrebet Challenge, og den anden er begrebet Prank (sjov/spøg/spas).

Da Simon har entreret sin nye klasse, opdager han hurtigt, at han nok vil være udenfor. Her er det fodbold, det gælder, og Simon er mildest talt ikke god i den metier. Men pigen Rosa bliver interesseret i ham, det samme gør - mere forsigtigt - Jonas, sidekammeraten.

Men Sebastian er klassens leder, ham, der har det store ord at skulle have sagt. Da han hører, at Simon og Rasmus har lagt Minecraftvideoer op på YouTube, har han kun hånsord tilovers for det.

Det betyder, at Simon, som i forvejen føler sig lille i den nye klasse, kommer til at skamme sig lidt over deres noget barnlige projekt. Han foreslår derfor Rasmus, at de fjerner nogle af deres videoer.

Det krænker Rasmus så meget, at han ender med helt at rydde kanalen for videoer. Det gør naturligvis Simon både ked af og en smule vred over det. Men gjort er gjort, og Simon vil videre med sin kanal, om den så skal være hans egen. Men det er nu Rosa, som giver ham hintet.

 

Hvem vil ikke være bedst?

Simon skal lave videoer ud fra Challenges. Den første video, han laver - sammen med Rosa - er en video, hvor han spiser en chili. Snart begynder forskellige challenges at rulle ind. En fyr ved navn Seb05 kalder videoen latterlig og vil vide, om Simon er med på en stærkere challenge.

Kække Simon bider på. Den først går ud på, at han skal kysse den nye klasselærer Vivi, den næste handler om at opholde sig på skolen i 24 timer – og endelig den voldsomme: At risikere springet ud foran toget, når det kommer buldrende forbi.

Hvordan disse challenges spænder af, må man selv læse.

Det, som romanen behandler godt, er, at sådanne challenges, selv om de begynder i det tilforladelige, nemt kommer til at gå over stregen - og drevet af sin ambition om at blive en af de bedste YouTubere, føler Simon, at han er nødt til at tage disse challenges op, vove pelsen. Hvem vil ikke gerne være den bedste?

Derudover tager romanen også begrebet venskab op. Hvor let er det lige at vedligeholde et venskab, når man flytter fra byen og sin bedste ven? Hvordan får man etableret sig i sin nye by og skaffer sig en ven eller flere der?

Begge dele har gode udsigter ved bogens slutning, men det sker ikke uden kraftige brydninger, skænderier og højspændte jalousiforløb.

 

Løber ud af kontrol

Den anden roman - som er en umiddelbar fortsættelse af Selfie-Simon - handler om, at Simon og Rosa går sammen om en YouTube-kanal. Simon har forsøgt sig med nogle videoer, som mildest talt ikke har været vellykkede, og nu går Rosa til biddet og foreslår, at de laver videoer med Pranks.

Den første, de laver, handler om klassens mobiltelefoner. På skolen har man besluttet, at mobiltelefoner inddrages hver morgen og udleveres igen, når eleverne forlader skolen. Nu er meningen så, at Simon og Rosa vil fingere et tyveri af mobiltelefonerne og se, hvorledes reaktionerne bliver. Og de bliver stærkere, end de kunne have drømt om.

Især kommer Sebastian til at fremstå ynkelig i videoen, og det er hverken godt for Simon eller Rosa. Og da slet ikke for Sebastian! Selv lærerne bliver oprørte, og der følger naturligvis masser af ballade med i kølvandet, da spøgen afsløres. Men også hævntrang.

Da Simon og Rosa efterfølgende laver en video med Simon udklædt som Killer Clown, så går det helt galt.

Hvad der begyndte som en forsigtig spøg, løber pludselig ud af kontrol og bliver en ganske alvorlig sag for Simon og Rosa, som ellers er kommet godt i gang og indstilles til Guldtuben.

Hvordan mon de klarer den?

 

Fascinationen af de sociale medier

Simon og Rosa redder dog sig selv på stregen, da de laver en prank-video (We got pranked), som er selvkritisk og har den (noget tvivlsomme) morale: Lav ikke en prank med andre, med mindre du selv kan tåle at blive pranket.

Det kan være meget godt at kunne tåle at blive pranket, men det handler jo også om, hvordan man lægger ud - og hvad følgerne bliver. Tænk f.eks. på den gamle Leif Panduro-film Naboerne. Det begynder med prank i al fredsommelighed, men eskalerer (ikke mindst ved hjælp af den ”fromme” købmand) og ender med krig. Det er værd at huske, at alt har sin grænse.

Når det drejer sig om det litterære, er der såmænd ikke så meget at kommer efter i de to bøger. Men de bliver alligevel interessante, når temaet omhandler fascinationen af de sociale medier, her YouTube.

For YouTube er jo den populære webportal, hvor man frit kan dele sine videoklip. Brugere kan uploade videoer, se andres videoer, kommentere og like hinandens videoer. Og der er mange om buddet, nogle opnår at få ”et navn”, og et par af dem nævnes også, ikke mindst jo Rasmus Brohave.

Naturligvis er det fascinerende at søge at finde en platform, hvorfra man kan sprede sine budskaber eller vise sin kreativitet eller fortælle om sit hverdagsliv til andre. Og måske, måske bliver det opdaget og set af en frygtelig masse mennesker. Og hvad så?

Selve ambitionen om at komme i gang og søge at blive god er en ting, som de to romaner om Simon løser fint.

 

Susanne Foldberg: Selfie Simon og Selfie Simon ft. Rosa®. Høst & Søn, hhv. 120 og 93 sider, 129,95 kr. pr. stk.


Læs også et interview i Børn & Bøger nr. 7/2018, hvor blandt andet Stine Liv Johansen fortæller om sin forskning i børns og unges brug af medier.