Reportage fra Danmarks Læringsfestival 2017

Reportage fra Danmarks Læringsfestival 2017

Fremtidens kompetencer!

Børn & Bøgers anmelder og journalist Kent Poulsen deltog i årets læringsfestival i Bella Center og har sendt en lille reportage derfra:

Oppe på scenen står der en gruppe stolte elever, som netop nu skal modtage en af de fire vinderpriser, som uddeles i forbindelse med DM i Digitale Skills - en konkurrence, som har været i gang begge festivaldage i Bella - dem vender vi tilbage til.

Men således indledes denne reportage fra Danmarks Læringsfestival 2017 i Bella Center med eleverne i fokus, for i virkelighedens verden er det jo dem, det hele handler om - og de er her. For det er en læringsfestival - et læringsmarked, hvor udbuddet er enormt med henblik på at fremme den bedste læring og at dygtiggøre vore elever bedst muligt.

 

Et godt koncept

I dette imponerende inferno af stort og småt befinder der sig i begge ender af det store udstillingsområde elever og deres projekter fra en lang række skoler og byer landet over.

I det ene område - På sporet af den gode udvikling - er det Pædagogiske projekter og Skoletjenester, der spændende præsenterer.

I det andet område er det C.R.A.F.T. (Creating Really Advanced Future Thinkers), som fremviser det at arbejde it-understøttet med tværgående kompetencer i folkeskolen, at arbejde eksperimenterende og innovativt og ikke mindst at samarbejde - kollaborativt. Her duelleres kort sagt på de 21. århundredes kompetencer.

Men til selve Danmarks Læringsfestival 2017, som nu er blevet afviklet for 4.gang og igen med uovertruffen styrke: Det er Styrelsen for It og Læring og CFU Danmark, som i fællesskab står for festivalen, og det gør de godt og i år under temaet: Fremtidens kompetencer.

Man har fastholdt og videreudviklet på Festival-konceptet og med en vigtig og overbevisende kommunikationsstrategi, som blandt andet betyder digitalt tilgængeligt program og informationer i uger inden selve festivalens afvikling.

Det suppleret med et Festivalmagasin og Find-vej-pjecen gør det i den grad muligt at få stort udbytte af de mange imponerende tilbud.

 

En mangfoldighed af tilbud

Med omkring 400 stande er udstillingsområdet gefundenes Fressen for enhver, der arbejder i og beskæftiger sig med undervisningsverdenen. Her er bogstavelig talt alt - og alle relevante aktører er på plads.

Det er også evident, at overalt er der villige folk på standene, som er mere end gerne vil hjælpe, fremvise, demonstrere og, ja, sælge naturligvis! Løbende er der også på de forskellige stande en mangfoldighed af små events, oplæg, forfatterbesøg, diskussioner - det er svært at se, om noget overhovedet mangler.

Når man så hertil lægger de mange programsatte foredrag, oplæg og diskussioner, er man ved at få et billede af den store mangfoldighed, der præsenteres i de to dage.

Der er fra Festivalens side tale om to sideløbende programspor, et udbud af ”Gratis oplæg” med i alt 70 tilbud af enhver art, og ved siden af den en betalingsdel - Konferencen, hvor professionelle oplægsholdere fra ind- og udland, universiteter, professionshøjskoler, fremtidsforskere og mange flere er på scenen.

I forbindelse med festivallen er en betalingskonference med spændende indlæg.

 

Det skal også nævnes, at Konferencedelen er opdelt i relevante hovedkategorier som: Grundskole, Ledelse, Gymnasium, Dagtilbud og Erhvervs- og voksenuddannelse. 

 

Spændende indlæg

Som det tydeligvis fremstår ovenfor, er der meget at deltage i - rigtig meget. Denne signatur skal her blot nævne nogle få stærke oplevelser.

En sprudlende diskussion og oplæg mellem Steen Nepper Larsen og Per Fibæk om Hattie på dansk. Her blev sat mange spørgsmålstegn, og Hattie fik skrammer!

I et indlæg af Per Fibæk blev der sat spørgsmåltegn ved Hattie - og denne fik skrammer.

 

Stefan Hermann, rektor, Professionshøjskolen Metropol talte for en fuld konferencesal over temaet: Er dannelsen for blød og fagligheden for hård? Han nævnte blandt andet uddannelsernes tilstedeværelse som central magtfaktor og sagde, at læringsmålstyret undervisning er det modsatte af dannelse!

Anne Mette Thorhauge, formand for Medierådet, og M.B. Müller, faglig leder på Bagsværd Skole, leverede en spændende præsentation over temaet Medskaber og medborger” med praksisnære eksempler - og endelig Vincent F. Hendricks, professor, Københavns Universitet, som havde sat spørgsmålet: Hvad skal vi vide for at blive digitalt dannede?

Med stor ekspressiv styrke forelæste han om pluralistisk ignorance, digital mobning, todding, social kapital og sagde: Digital dannelse er opdragelse i tillid. Og så annoncerede han til slut et stort, spændende udviklingsprojekt, som skulle sættes i gang i folkeskolen - blandt eleverne.

 

Prisuddeling

Og så er vi tilbage ved eleverne, som var på i indledningen af denne artikel, hvor de fire priser skal uddeles - og fortjent blev de tildelt således:

  • IT prisen, Danmarksmester i digitale skills, gik til Island Brygge Skole, København for projektet Feat back - En feedback app til den københavnske madordning EAT.
  • Innovationsprisen gik til Katrinedals skole, København for projektet Dynobank - En power-bank, der kan oplades af en cykeldynamo.
  • Samarbejdsprisen gik til Nyager skole, Rødovre for projektet Cykelsaddelvarmer - En varmer til cykelsadler, der kører på induktions-el.
  • Fighterpokalen gik til Ådalsskolen, Kolding for projektet Skolehaver.

Nyager Skole i Rødovre modtog samarbejdsprisen for projeket Cykelsaddelvarmer.

 

Bedre kan det næsten ikke gøres, og igen må Børn & Bøgers udsendte takke for dette imponerende arrangement - en veritabel succes, igen!

Og hermed skal appelleres til, at man rundt i landet sætter kryds i kalenderen for 2018, hvor det bliver 6.-7. marts. Her er meget at komme efter.