Kommunernes Skolebiblioteksforenings Forfatterpris 2013 ved Edvard Pedersens Biblioteksfond

Prisoverrækkelsen fandt sted mandag den 30. september ved foreningens formand Liselotte Hillestrøm.

Prisoverrækkelsestale

Som det allerførste vil jeg sige mange, mange tak til Edvard Pedersens Biblioteksfond for den rundhåndede donation, som gør det muligt at overrække denne fornemme pris.
Tak, fordi vi kan være med til at støtte vore gode, seriøse danske forfattere og være med til at sikre, at der fortsat skrives kvalitetslitteratur på dansk. Det kan vi ved at give skulderklap, som en pris som denne er.
Ud over æren følger med prisen blandt andet et kontant beløb, der de seneste 30 år hvert år gavmildt er blevet stillet til rådighed af Edvard Pedersens Biblioteksfond. Det skal jeg senere vende tilbage til.
Dernæst vil jeg nævne et par ord fra prisens fundats. Der står blandt andet: Prisen gives til en dansk forfatter, der gennem sit forfatterskab har ydet et særligt skøn- eller faglitterært bidrag til børns og unges oplevelser og/eller viden.
Det vil sige, at det skal være af bemærkelsesværdig kvalitet og gøre en forskel.
Det er hovedbestyrelsen for Kommunernes Skolebiblioteksforening, som udpeger modtageren, og skønt de fleste af os er politikere uden den store faglige baggrund, har vi aldrig været i tvivl om, at vi har fundet den helt rigtige vinder.
Forud for udpegningen er nemlig gået, at foreningens særdeles kompetente faglige udvalg gennem hele det forudgående år har fulgt med i udgivelser, læst, drøftet på sine møder, og til sidst snævret feltet ind til de absolut bedste.
Det er på baggrund af indstilling fra dette udvalg, vi træffer valget i hovedbestyrelsen; udpeger prismodtageren og udnævner Årets Bog.
Jeg har selv læst dette års bog, og jeg må sige: Jeg er helt enig med det faglige udvalg! Her er virkelig tale om en udgivelse ud over det sædvanlige, både hvad angår kvalitet og oplevelse. Vi har igen i år valgt den helt rigtige modtager af prisen.
Gennem tiden har prisen været uddelt til forfatterskaber, der har skrevet i alle mulige - og umulige - genrer. Det skal jeg ikke trætte med at remse op.
Hvert år vi også givet det vindende værk sit helt eget ord, som kendetegner det. Disse ord skal jeg heller ikke trætte med at remse op.
Til gengæld skal jeg trætte – lidt – med at opremse nogle af de emneord, der dukker op, når man på bibliotek.dk gennemgår dette års prismodtagers produktion.
Det er emneord som: Spænding, spioner, bander, gys, fantasy, overnaturlige væsener, dæmoner, superhelt, krimi, uhyrer, vikinger, forbandelse, Japan, pirater, ondskab, magi, hævn, science fiction, monstre, forbrydere, sørøvere, krig, spøgelser, uhygge, samurai, zombie, mystik, vampyr, mordbrand, våbenhandel, Helvede, riddere, varulve, middelalder, kamsport.
Ja, bare for at nævne nogle stykker...
Der er ikke mange emneord, jeg lige kan komme i tanke om, der ikke stod blandt emneordene for forfatterens bøger i bibliotek.dk. Det skulle da lige være kærlighed, romantik og heste. Ja, denne forfatter er til spænding, magi og manga - og holder sig fra det ”pussenussede”.
Hvem er mon så denne ”vildbasse” af en forfatter? Det er en mand, og han er, som det fremgår af antallet af emneord, meget produktiv. Hele 288 poster var der at finde på bibliotek.dk her i weekenden.
De fleste af hans udgivelser er seriebøger, små korte, episke historier. Forfatteren er også oversat til svensk, norsk og engelsk. Her er altså tale om en populær forfatter, også uden for Danmarks grænser.
Ifølge det interview, der er med årets forfatter i Børn & Bøger nr. 6, omfattede forfatterskabet på interviewtidspunktet - halvanden måneds tid før prisoverrækkelsen - 81 titler udgivet siden 2003. Mon ikke det allerede er blevet til flere?
Hvad er det så for et værk, vi har valgt? Sparede jeg opremsningen af ord, fordi det kendetegnes af et ord, der allerede er brugt?
Nej, dette års forfatter skal bestemt ikke snydes for, at hans værk får sin egen benævnelse. I år har vi valgt at give prisen for en røverhistorie, eller rettere en sørøverhistorie – en sørøverhistorie, som er en værre røverhistorie.
Prisen gives for bogen Djævelens øjne.
Og årets forfatter er dermed Benni Bødker. Inden prisen overrækkes, vil jeg lige sige er par ord om bogen. Og om forfatteren.
Da vi ringende til Benni Bødker for at fortælle, at det var ham, der skulle modtage dette års pris, sagde han:
Jamen, jeg er jo ikke en forfatter, der skriver sådan nogen bøger, man modtager priser for.
Se, der tog du altså fejl, Benni. Nu får du en pris!
Bogen, du får den for, er ganske enestående, men jeg ved, at du i det faglige udvalg tidligere har været drøftet som kandidat til prisen – og med dette værk var sagen afgjort.
Ordet ”værk” er valgt med velberåd hu, for Djævelens øjne fremstår ualmindelig helstøbt med sin gedigne indbinding og med illustrationer af Thomas Thorhauge til at fuldende værket.
Lad mig citere fra anmeldelsen af bogen i Børn & Bøger:
Djævelens øjne er basalt spændende fra først til sidst. Bogen starter og slutter med sorte sider, som indeholder rammefortællingen. ”Der står en mand på en kirkegård” til ”Der sidder en mand på et loftskammer”. Kun vi som læsere ved, hvad der til sidst blev af skatten, og hvorfor bogen hedder Djævelens øjne – og vi fortæller det ikke til nogen, for denne bog må man simpelthen selv læse.
Bogens illustrationer er et kapitel for sig, idet tekst og billeder i sjælden grad går i symbiose med hinanden.

De tegneserieagtige illustrationer, med konturstreg, der matcher fladefarverne, er i allerhøjeste grad fortællende, karakterfulde og spændingsskabende.
En fantastisk spændende historie, et nervepirrende plot, højt fortælletempo, der holder læseren fangen fra start til slut, en overraskende slutning og en vidunderlig æstetik, denne bog er et ”must have” på skolebiblioteket!
Så bliver en anmeldelse vel ikke bedre? Og som anmelderen skriver: Denne bog må man simpelthen selv læse, så jeg vil ikke sige det mindste om handlingen. Det ville være synd at ødelægge oplevelsen – læs selv bogen!
I anmeldelsen anføres det, at bogens illustrationer i sjælden grad går i symbiose med teksten, og vi kunne derfor have valgt, at prisen skulle deles mellem dig og bogens illustrator Thomas Thorhauge.
Når vi ikke har gjort det, skyldes det – som jeg tidligere har nævnt, at du også ville have kunnet få prisen for andre af dine værker, at det er dit forfatterskab, vi ønsker at belønne med prisen.
Vi kunne have belønnet det for en af dine serier, som netop lever op til temaet på årets litteraturkonference: Litteratur, der fænger – hvordan fanges f.eks. drengene?
De fanges af dine spændingsmættede og hæsblæsende små serier, som gør, at du absolut lever op til fundatsens krav om, at forfatteren skal have ydet et særligt bidrag til børns og unges læseoplevelse.
Lad mig citere fra en anmeldelse af din serie Infernus:
Det er en serie, som med sine komprimerede 80-siders intenst fortalte gys, uden problemer vil kunne fastholde de blodtørstige og actionhungrende 10-14 åriges opmærksomhed fra første til sidste side.
Når serierne er nævnt, kan jeg også fortælle, at fagligt udvalg sidste år havde dig i spil som mulig prismodtager for bogen Operation Helmand. Lad mig tage endnu et citat fra en anmeldelse i Børn & Bøger:
Forfatter Benni Bødker har sat scenen i Green Zone i Helmandprovinsen i Afghanistan. Hermed er vi rykket lige ind i et krigsunivers og i begivenhedernes centrale brændpunkt, noget, der vil appellere til og tiltrække nok især drengene som læsere.
Bogen er en letlæst ungdomsbog og målgruppen primært drenge fra 12–13 år. Der er fuldstændig symbiose mellem billede og tekst.
Temaet er usædvanligt, og bogen er basalt spændende med krigstemaet som fascinations- og action-element. Fortællingen tilføres et etisk dilemma, hvor hovedpersonen må træffe et valg, dog uden at dette tema bliver for dominerende. Bogen kan absolut anbefales.
Igen kommer ordene symbiose mellem tekst og billede i spil – og her gang er det en anden illustrator. Denne symbiose er et gennemgående træk i dit forfatterskab og skyldes givet vis din enestående evne til at se historier i billeder. At fortællingen i dit hoved er en tegneserie.
Jeg ved, at tegneserier er dit hjertebarn, og før du for alvor slog igennem som forfatter, var du da også ivrig skribent om tegneserier – blandt andet i vores eget blad Børn & Bøger.
Det er din helhedstænkning og din evne til skabe liv i fortællingen, give den spænding og tempo, som gør, at du skiller dig ud som forfatter. Dine tekster er letlæste, men du går ikke på kompromis med det episke.
Djævelens øjne er helt igennem perfekt, et mesterværk, så det bliver den, du får prisen for. Den, der bliver Årets Bog. Tak for en dejlig røverhistorie.
Den er symbolet på, at du mestrer fortællingen, kan skabe rammerne og få teksten til at gå i symbiose med forskellige illustratorers tegninger. Det er det, der gør dit forfatterskab til noget særligt.
Det er altså på ingen måde tilfældigt, at det er dig, der er valgt som årets modtager af prisen, og der er en grundt til, at du ikke skal dele den med nogen. Du er en farverig forfatter, der ærefuldt kan slutte sig til rækken af fornemme forfatterskaber, som tidligere har modtaget prisen.
Benni Bødker: Så er det tid til at komme og modtage prisen - du har ærligt og redeligt fortjent den.
Jeg nævnte i starten, at der med prisen ud over æren blandt andet følger et kontant beløb. Siden 1984 er prisen blevet ledsaget af 20.000,- kr., generøst skænket af Edvard Pedersens Biblioteksfond.
Sådan har det altså været i 30 år, og siden da er prisen blevet overhalet af andre med større beløb. Det kan vi ikke have, så derfor har vi og Edvard Pedersens Biblioteksfond besluttet, at prisen fra og med denne tredivte donation er på 30.000,- kr. i stedet for 20.000,-.
Dermed er prisen igen den næststørste børnelitterære pris, der uddeles hvert år.
Det er med fornøjelse, jeg hermed kan overrække dig en check på 30.000,- dejlige danske kr. Værsgo’.
Vi håber, pengene vil være med til at anspore dig til at blive ved med at skrive fantastiske bøger af bemærkelsesværdig kvalitet og dermed give danske – og udenlandske - børn en masse gode læseoplevelser, der gør en forskel.
Ud over ære og penge følger der selvfølgelig også et her-og-nu-synligt bevis: En buket blomster – tillykke med prisen.
Og der er mere endnu: Også i år har forlaget bag den prisbelønnede udgivelse udgivet en plakat i anledning af prisen. Det er denne gang forlaget Alvilda.
Det er en helt utrolig smuk plakat, som er udført af Thomas Thorhauge, der har illustreret Djævelens øjne. Jeg vil gerne have lov at sige tusind tak til forlag og illustrator for denne fantastiske plakat.

Efter prisoverrækkelsen signerede Benni Bødker plakater med guldpen til konferencens deltagere.