Forfatterpris 2016

Prisoverrækkelsen fandt sted tirsdag den 11. oktober ved foreningens formand Liselotte Hillestrøm.

Overrækkelsen fandt sted i forbindelse med konferencen Litteraturens ansigter.

Prisoverrækkelsestale

Prisoverrækkelsestale

Det er efterhånden blevet en tradition, at vi overrækker ”Læringscentrenes Forfatterpris ved Edvard Pedersens Biblioteksfond” på vores konference ”Litteraturens ansigter” her i efteråret. Sådan er det også i år, hvor vi nu skal til at overrække prisen for 2016.

Udover æren består prisen af 30.000,- kr., som generøst er doneret af Edvard Pedersens Biblioteksfond, og jeg vil gerne som det første sige mange, mange tak for den flotte donation, som gør det muligt, at vi hvert år kan overrække den fornemme pris.

Prisen gives til en dansk forfatter, der gennem sit forfatterskab har ydet et særligt skøn- eller faglitterært bidrag til børns og unges oplevelser og/eller viden.

I visse tilfælde kan den deles mellem flere bidragydere, f.eks. to forfattere, der har skrevet i fællesskab, eller en forfatter og en illustrator, hvor tekst og billeder er så integreret, at begge dele er uundværligt for det samlede værk. Som noget unikt for netop denne pris gælder i øvrigt, at den i særlige tilfælde kan uddeles til en illustrator alene, hvis denne har ydet en så fremragende indsats for læseoplevelsen, at illustratorskabet kan sidestilles med et forfatterskab.

Men uanset om prisen gives til en forfatter, en illustrator eller deles, er det overordnede kriterium, at den eller de pågældende har skabt et værk af bemærkelsesværdig kvalitet.

Hvad er så et værk? Og hvad er det, der får netop dette værk til at skille sig ud? Hvori består den bemærkelsesværdige kvalitet? Lad os tage det lidt ad gangen:

Et ”værk” kan være en enkeltstående bog, en roman eller novellesamling, det kan være et undervisningsmiddel, fysisk eller digitalt, og det kan være en serie eller flere delelementer, som tilsammen udgør værket.

Når modtageren og værket er udvalgt, symboliseres forfatterskabet i det valgte ”produkt”, der udnævnes til f.eks. ”Årets bog” eller ”Årets serie”.

Det er bestyrelsen for Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre, der udpeger modtageren, men det sker efter indstilling fra vores faglige udvalg, hvis medlemmer er særdeles kompetente fagpersoner, der hver dag beskæftiger sig med børn, deres læsning, litteratur, undervisning og dannelse.

Forud for indstillingen er gået en lang proces, hvor udvalget har overvejet og drøftet mulige kandidater, både hvad angår værk og prismodtager:

Skal prisen falde for et enkelt, men helt enestående værk? Skal prisen være et skulderklap til en lovende debutant? Eller skal den gives for et forfatterskab, der gennem et stykke tid har været i kikkerten?

Mange spørgsmål er oppe at vende, forskellige muligheder bliver drøftet og vejet på en guldvægt. Derfor er vi hvert år helt sikre på, at vi har fundet den helt rette modtager. Sådan er det også i år, hvor vi har valgt en kunstner, som flere gange før har været oppe at vende, uden at prisen er blevet udløst, men det bliver den nu.

De seneste år har vi givet værket eller prismodtageren et kendetegnende ord, og i år skal ordet være ”involverende”. Vi giver prisen til en involverende kunstner, der i særlig grad formår at nå et meget bredt publikum på flere medier og med inddragelse af flere sanser.

Jeg har nu flere gange brugt ordene ”værk” og ”kunster”, men ikke ”bog” eller ”forfatter” om dette års prisuddeling, men der ER tale om en forfatter, og der ER tale om en bog - eller rettere ”bøger”, for det er en serie, der symboliserer årets forfatterskab.

I år er det bare ikke primært tekst, prisen gives for, men derimod i særdeleshed tegninger og samspillet mellem tekst, illustration og læsere.

Nu kan det vist ikke skjules meget længere, så jeg vil røbe, at årets prismodtager er forfatter og illustrator Jan Kjær, og at det er serien ”Nomerne”, der udløser prisen.

Jan Kjær udgiver ”Nomer”-bøgerne på sit eget forlag Agama, og da vi ringede til ham for at overbringe det glade budskab, tog det ham da heller ikke mange sekunder at beslutte, at forlaget bag bøgerne også i år vil udgive en plakat i anledning af prisen.

Det er igen blevet en meget smuk plakat, som vi i løbet af efteråret vil udsende til fordeling på landets skoler, og efter konferencen her har Jan Kjær lovet at signere plakater til deltagerne.

Der er han, midt på plakaten, men vi skal også se ham i levende live; Jan, kom du bare - det er snart tid til at overrække prisen.

Først: Mange tak for den flotte plakat, og dernæst: Tillykke med prisen! Men inden vi kommer til selve overrækkelsen, vil jeg lige sige noget om valget af prismodtager og om bøgerne.

De seneste år har det været sådan, at det faglige udvalg allerede i efteråret året før prisoverrækkelsen indledende begynder at drøfte, hvad der netop nu ”fylder” i det børnelitterære landskab. Der er mange parametre at tage i betragtning:

Hvilke nye udgivelser får særligt rosende anmeldelser? Hvilke er nyskabende tiltag? Hvad skiller sig ud ved at være markant anderledes? Hvor er sket en særlig udvikling? Hvad er særligt lovende? Hvori består kvaliteten? Hvad vil forfatteren sin læser?

Sprogbehandling, valg af tematik, budskab, helhed og udtryksmåde - alt tages under kærlig behandling. Det er forskelligt, hvad der vægtes fra år til år.

Der kommer mange navne på bordet, hvert enkelt drøftes nærmere på følgende møder, nogle falder fra undervejs, andre dukker op med nye udgivelser. I løbet af foråret snævres feltet ind til nogle få, og efter nøjere sammenligning af de udvalgte falder den endelige indstilling.

 

 

Sådan var det bare ikke i år! Eller jo, det var det, men ikke helt. Det startede som vanligt med, at 9-10 navne var i spil. Nogle havde været oppe at vende før, andre ikke, nogle var allerede velestimerede, andre relativt nye.

Som vanligt blev punktet taget op på næste møde, men her skete der det, at et enkelt navn hurtigt stod alene tilbage - og skønt det yderligere var oppe at vende på endnu et møde, stod det fast, at det faglige udvalg til bestyrelsen skrev:

Jan Kjær indstilles til forfatterprisen for sit samlede forfatter- og illustratorskab. Prisen symboliseret i ”Nomerne”.

I begrundelsen lagde det faglige udvalg vægt på, at han dækker bredt og alsidigt og mestrer både at tegne og at skrive. Hans unikke universer fanger børn allerede fra førskolealderen, og hans bøger og tegneskoler er meget populære.

Jan Kjær er primært illustrator og har været med til at skabe mange serier med fantastiske universer, og hans samarbejde med Merlin P. Mann om serien ”Taynikma”, påkaldte sig allerede i 2005 opmærksomhed. Her var skabt noget særligt.

Siden er flere serier fulgt fra hans hånd, både skabt i samarbejde med andre forfattere og med egne tekster. Jan Kjær har været i en løbende udvikling og er også debuteret som romanforfatter.

Han rammer et meget bredt publikum af yngre såvel som lidt ældre læsere med både papirbøger, e-bøger og tegneskoler m.m. Han går meget op i at give sit eget videre og at lytte til læserne.

Hans universer går på tværs af platforme, han arbejder multimodalt og inddrager forskellige medier, hvor han blandt andet spørger og kommunikerer med sine læsere på Facebook i en inddragende og involverende proces.

Jan Kjær har en enestående ærlighed over for læserne, og han tager sin kunst alvorligt. Hans illustrationer besidder en særegen kvalitet, og med serien om Nomerne er det hele gået op i en højere enhed - her er tale om involvering af læserne på flere måder - og de elsker det!

Nomerne er et lille folkefærd, som lever i Nomerbyen langt ude i Nomerskoven. Her er alle glade og har det godt. Nomerne er små, men de har hjerte og mod som de største kæmper, som der står i bøgerne. I skoven og i verden ude omkring venter store udfordringer, og farerne lurer. De små væsner må tage kampen op.

Det gør de så med stor opfindsomhed og med fredelige midler som blandt andet kløende hybenfrø, bøffelbær og nysenældepulver. De kan også finde på at bruge midler som rumlesvampe, der giver ”pluddertarm” og ”prutmave”, som kan få selv de farligste skurke til at flygte...

I sin helt egen stil og et sprog, der appellerer til de yngste, tager Jan Kjær børnene kærligt ved hånden og fører dem ind i Nomernes verden, hvor spændingen stiger, men man er tryg: Det bliver ikke på noget tidspunkt rigtig skræmmende eller farligt.

Tegningerne er naturligvis noget for sig selv. Universet er unikt og anderledes, men alligevel fuldt genkendeligt. Nomerne selv er grønne, men de bærer masker i seks forskellige farver alt efter, hvilke opgaver de har i landsbyen.

Der er grønne masker på mad-nomer, blå på opfinder-nomer, violette på helbreder-nomer, røde på kriger-nomer, gule på rytter-nomer og orange på magi-nomer. Der er også seks forskellige symboler, som den enkelte maske sammen med farven tager udgangspunkt i.

Bøgerne er i sig selv ganske enestående og drager børn med sine finurligheder, men Jan Kjær vil gerne involvere flere sanser, og derfor kan man på hans hjemmeside blandt andet hente gratis normer-farlægningsark, ark til selv at tegne nomermasker, og madopskrifter på ”Nysenælde-nam-nam”, ”Nomerdip” og ”Bøffelsnot”.

Alt sammen er det med til at involvere læserne på flere plan og med mange sanser. ”Nomerne” er for de yngste læsere, men Jan Kjær har også skrevet bøger, der henvender sig til tweens og børn helt op i teenageårene, og også de kan lade sig inspirere til at involvere andre sanser gennem hans tegneskoler og bøger med ”fiduser” til at tegne fantasy og manga.

Kort sagt: Her er en kunstner, som går op i at møde børn på deres egne præmisser. En forfatter og illustrator, som stille og beskedent, men samtidig insisterende, involverende og engageret giver børn læse- og billedoplevelser ud over det sædvanlige. Det særegne er til at få øje på.

Jan Kjær: Hør blot, hvordan vores faglige udvalg slutter sin indstilling af dig: En kunstner, der skiller sig ud fra mængden.

Jeg kan kun sige, at vi igen i år har valgt den rigtige modtager: Med dit engagement i dine læsere, dine involverende tiltag og unikke måde at tegne og skabe universer på yder du et særligt bidrag til børns og unges læseoplevelser - præcis hvad prisen skal gives for.

Du vækker børnenes interesse og giver dem lyst til at udforske og leve sig ind i litteraturens forunderlige verden. Rigtig hjertelig tillykke med prisen, som du nu får overrakt.

Værsgo’: Først skal du selvfølgelig have en buket blomster, som det sig hør og bør.

Og så til det alvorlige: Pengene. Her har du en kuvert. Der er ikke som sådan penge i den - de er allerede overført til din konto i morges - men et fysisk bevis i form af en kuvert med en oplysningsseddel i, skal du i hvert fald have.

Atter en gang hjertelig tillykke med prisen - og held og lykke med dit videre forfatter- og illustratorskab - vi glæder os til at se meget mere fra din hånd og lade os fascinere af dine fantastiske og specielle universer.


Efter prisoverrækkelsen takkede Jan Kjær for prisen og skolebibliotekarerne for at give ham gode råd med på vejen, når har var ude at tale med dem på skolerne. Som tak for hjælpen og for prisen forærede han et eksemplar af den nyeste bog om Nomerne, der var så frisk, at den netop var leveret fra trykkeriet.

Til slut blev der signeret både plakater og bøger til konferencens deltagere. Køen var lang - men det var værd at vente på og det var stolte deltagere, der kunne drage hjem med deres "skatte".